انواع اکسترودر پرینتر سه بعدی FDM

یکی از قسمت های حیاتی و مهم پرینتر سه بعدی اکسترودر می باشد. کیفیت و دقت اکسترودر تاثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی چاپ دارد. در نگاه اول به چاپگر، شاید گمان کنید قطعه ای که نازل دارد و فیلامنت از آن خارج می شود همان اکسترودر هست. در این مقاله نگاه جامع تری به بخش حیاتی پرینتر سه بعدی و انواع اکسترودر پرینتر سه بعدی FDM خواهیم داشت.

یکی از قسمت های حیاتی و مهم پرینتر سه بعدی اکسترودر می باشد. کیفیت و دقت اکسترودر تاثیر مستقیمی بر کیفیت نهایی چاپ دارد. در نگاه اول به چاپگر، شاید گمان کنید قطعه ای که نازل دارد و فیلامنت از آن خارج می شود همان اکسترودر هست. در این مقاله نگاه جامع تری به بخش حیاتی پرینتر سه بعدی و انواع اکسترودر پرینتر سه بعدی FDM خواهیم داشت.

 

در این بخش به تشریح انواع اکسترودر در چاپگر سه بعدی با تکنولوژی FDM می پردازیم. اگر تمایل دارید مطالب بیشتری در مورد عملکرد اکسترودر بدانید می توانید مقاله  اکسترودر پرینتر سه بعدی چیست مراجعه نمایید.

 

اکسترودر ها را بر اساس نوع اتصال دو بخش سرد (Cold End) و گرم (Hot End) به دو سیستم مستقیم یعنی Direct و باودِن Bowden می شناسند که هر کدام دارای کاربرد های خاص، نقاط ضعف و قوت منحصر به فرد هستند.

نامی دیگری که در منابع برای این دو سیستم انتخاب شده است، LONG Extruder برای سیستم Bowden و Short Extruder برای نوع مستقیم (دایرکت) آن می باشد.

 

اصلا نگران نباشید اگر تا پایان مطلب همراه ما باشید شما هم می توانید از این به بعد یک کارشناس خبره در انتخاب اکسترودر باشید!

 

1- سیستم اکسترودر Direct Drive Extruder

 

همانطور که از نامش پیداست فیلامنت به طور مستقیم وارد بخش Hot End اکسترودر می شود یعنی کلیه قسمت های اکسترودر به صورت یکپارچه می باشد و دو بخش انتقال فیلامنت و بخش حرارتی به هم متصل هستند.

 

 

اولین تاثیر این نوع از مونتاژ، جلوگیری از شکسته شدن فیلامنت در مسیر انتقال به نازل است. یعنی فیلامنت یک مسیر کوتاه را برای ذوب شدن طی می کند که این نکته خبر خوبی برای فیلامنت های منعطف (Flexible)  مانند فیلامنت TPU می باشد!

 

در این سیستم استپر موتور در بالای بخش حرارتی اکسترودر قرار می گیرد. اکسترودر مستقیم (دایرکت) را می توانید در پرینتر های سه بعدی جدید و در چاپگر های سایز بزرگ یعنی دارای هیت بِد بزرگتر مشاهده نمایید.

جالب است بدانید در اکثر مدل های برند Creality مانند سری CR-10 از اکسترودر نوع دوم یعنی Bowden استفاده شده است. پیش از توضیح نوع دوم چند نکته تکمیلی در مورد اکسترودر مستقیم Direct Drive را اشاره خواهیم کرد.

وزن اکسترودر یکی از پارامتر های مهم در ایجاد تفاوت بین این دو نوع سیستم می باشد.  در اکسترودر مستقیم ، دو بخش انتقال و ذوب بهم متصل شده اند که باعث می شود وزن کل قطعه نسبت به حالت Bowden بالاتر رود. اینگونه طراحی می تواند عاملی بر کاهش دقت چاپ باشد!

 وزن بیشتر اکسترودر مستقیم (دایرکت) یعنی تکانه های بالاتر و لرزش بیشتر ولی وزن بالا را نمی توان بعنوان نقطه ضعف نوع اکسترودر در نظر گرفت و شما هم این نکته را بعنوان یک نقطه ضعف نباید محسوب کنید!

به طور کلی توجه داشته باشید استفاده از یک نوع سیستم اکسترودر بعنوان عامل برتری یا بهتر بودن یک پرینتر سه بعدی بر دیگری نیست و پارامتر های مهمتری پیشرو هستند که می توان برای انتخاب یک پرینتر سه بعدی خوب درنظر گرفت.

 

اسکترودر مستقیم Direct

 

 

 

جدا از کیفیت مونتاژ و مهار درست اکسترودر، سئوال اصلی این است چه پارامتر هایی در انتخاب اکسترودر مستقیم با کیفیت در نظر بگیریم.
در ادامه شرح مختصری از برخی پارامتر های مربوط به مکانیزم حرکتی را ترسیم می کنیم و حتی می توانید این پارامتر ها را در انتخاب کلی یک پرینتر سه بعدی خوب و با کیفیت لحاظ کنید.

 

اولین فاکتور گشتاور استپر موتور (Stepper Motor) در بخش Cold End می باشد. معمولا گشتاور موتور اکسترودر در پرینتر سه بعدی بین 3 تا 4 کیلوگرم در سانتیمتر است که در حالت اکسترودر مستقیم (Direct) بهتر است حداقل گشتاور 3.5 کیلوگرم باشد.

 

فاکتور بعدی کیفیت خود استپر موتور و مشخصه های الکترونیکی آن می باشد. قطعا کیفیت بالاتر به معنی نویز کمتر و عملکرد بهتر است. سئوال همیشگی ، استپر موتورش چند آمپرِ؟!

 

مکانیزم حرکتی فیلامنت مشخصه دیگری هست که باید در موردش بدانیم.  این مکانیزم از چرخدنده (پولی) و بلبرینگ تشکیل شده است که در بعضی از اکسترودر های پیشرفته مانند شرکت Bondtech از سیستم w-Great  یعنی از دو چرخدنده استفاده می کنند.

پرینتر های سه بعدی شرکت مینگدا مدل های D3 Pro و D4 Pro از اکسترودر اختصاصی MK8 استفاده می کنند.
این اکسترودر از نوع Direct Drive Extruder با مکانیزم حرکتی چرخدنده-بلبرینگ استفاده می کنند که هر دو نوع دارای صفحه کار بزرگ به ترتیب با ابعاد 32x32x40 و 42x42x40 سانتیمتر است.

 

ست اکسترودر longer

 

بعد از بحث در مورد وزن اکسترودر، پارامتر دیگری که باید در نظر گرفت سرویس کاری قطعه مانند تمیز کردن داخل اکسترودر و وصل کردن فیلامنت است.
سیستم اکسترودر مستقیم (Direct) به دلیل نوع طراحی و نحوه قرار گیری روی دستگاه، به مراتب سریع تر سرویس می شود و راحت تر می توان فیلامنت را از آن عبور داد.

جمع بندی قسمت اول به این شکل است که در سیستم اکسترودر مستقیم فیلامنت سریع تر و راحت تر حرکت می کند و وزن بیشتری در مقایسه با Bowden دارد. این نوع اکسترودر برای فیلامنت های انعطاف پذیر مناسب تر است.

 

تفاوت بنیادین روش های چاپ اکسترودر های Bowden و Direct در فاصله انتقال فیلامنت به hotend است.

در روش direct انتقال فوری و بی واسطه است و در Bowden از طریق لوله و رابط است.

 

2-سیستم اکسترودر BOWDEN Extruder

 

در سیستم Long Extruder بخش انتقال فیلامنت به صورت جداگانه بر روی دستگاه قرار می گیرد و حد فاصل بین بخش Cold End و Hot End یک لوله ماکارونی تفلونی به نام PTFE برای انتقال فیلامنت قرار دارد.

 

اکسترودر Bowden

 

مکانیزم حرکتی همان مکانیزم سیستم مستقیم است و همانطور که می بینید تفاوت چندانی بین دو سیستم اکسترودر نیست.

 

در سیستم Bowden چون سیستم انتقال فیلامنت جدا شده و ثابت بر روی دستگاه قرار می گیرد. بخش Hot End اصطلاحا چابک تر و سریع تر عمل می کند.

 

در عین حال به دلیل عبور فیلامنت از داخل شیلنگ تفلون و بلند تر شدن طول فیلامنت احتمال شکستن و تاب برداشتن فیلامنت بیشتر هست.

 

در مدل های LK4 و LK4 Pro شرکت Longer 3D و مدل ET4 و ET5 Pro شرکت Anet از اکسترودر مدل Bowden با مکانیزم حرکتی چرخدنده-بلبرینگ استفاده شده است.

 

در اینجا تاکید می کنیم بخش Cold End مجموعه ای از یک استپر موتور (موتور پله ای)، چرخدنده (پیچ دندانه دار) و یک فنر فشرده است که در هر دو سیستم اکسترودر موجود است و همانطور که در تصاویر بالا می بینید فقط وجود لوله PTFE در اکسترودر Bowden ضروری می باشد.

 

در مبحث پرینتر سه بعدی دلتا و کایزن در مورد انتخاب سیستم صحیح نوع اکسترودر (مستقیم و باودن) صحبت زیاد شده است که می توانید با مراجعه به مقاله آن در وبسایت آذرین تک اطلاعات بیشتری را دریافت نمایید.

 

 

در پایان به برخی از برند های معروف اکسترودر اشاره می کنیم.

 

BONDTECH EXTRUDER

FLEXION

E3D TITAN AERO

PROMETHEUS V2 HOT END

E3D V6 HOTEND

UNIVERSAL EXTRUDER

 

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.