شیوه های دیگر تکرار الگو

شیوه های مختلف دیگری هم تکرار الگو وجود دارد که از اواخر سال های 1980 برای تغییر « نمونه سازی سریع » ضعیف در آن روزها به قطعاتی با ویژگی های ماده ای مفید مورد استفاده قرار می گرفت .با افزایش تعداد تکنولوژی های AM و مقاومت موادی که آنها تولید می کردند نیز به صورت خاص بهبود یافت ، این فرایندهای تکرر در آن زمان استفاده کمتری داشتند زیرا مردم ترجیح می دادند که در صورت امکان مستقیما قطعه مفید را تولید کنند . به هرحال ، حتی با تکثیر تکنولوژی ها و مواد AM ، فرایند های تکرار الگو در میان شرکت ها به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت که به قطعاتی ازمواد خاصی نیاز داشتند که در AM مستقیما قابل پردازش نبود .

چه شیوه‌هایی در تکرار الگو وجود دارد؟

احتمالا ، رایج ترین شیوه تکرار الگو ، قالب گیری RTV یا قالب گیری لاستیکی سیلیکونی است . در قالبگیری RTV ، الگوی AM علائم بصری را ( مانند استفاده از نوار های رنگی ) برای توضیح مکان خط تفکیک کننده برای جداسازی قالب عرضه کرده است ؛ تیغه ها ، بلند کننده ها و دروازه ها اضافه شده اند ، مدل در یک جعبه قالب معلق می ماند و یک ماده لاستیکی شکل در اطراف مدل ریخته می شود تا آن را بپوشاند . بعد از اتصال متقاطع ، قالب لاستیک نیمه شفاف جامد از جعبه قالب برداشته می شود ( از یک چاقو برای بریدن قالب لاستیک به قطعاتی بر طبق علائم خط جداسازی استفاده می شود ) و الگو از درون قالب بیرون می آید . برای تکمیل فرایند تکرار ، قالب دوباره جمع شده و در یک جعبه در کنار یکدیگر قرار داده می شود یا با قرار دادن باندهای پلاستیکی در اطراف قالب نگه داشته شده و مواد مذاب درون قالب ریخته می شود و به آنها اجازه داده می شود تا سفت شوند . بعد از انجماد، قالب باز شده ، قطعه برداشته می شود و این فرایند آنقدر تکرار می شود تا تعداد کافی از قطعه ساخته شود . با استفاده از این فرایند ، یک الگوی خاص می تواند برای ساخت 10s یا 100s از قطعات تعیین شده مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین می‌توانید در قسمت فروشگاه محصولات پرینتر سه بعدی را نیز مشاهده نمایید.

در قطعاتی که در قالب RTV ساخته می شوند یک الگو مومی وجود دارد ، یک الگوی مومی وجود دارد ، این الگو بعدا می تواند در یک فرایند ریخته گری دقیق یا گچی برای تولید یک قطعه فلزی مورد استفاده قرار بگیرد . از این رو ی الگوی AM می تواند با ترکیب قالب گیری RTV و ریخته گری دقیق ، در تعداد زیادی از قطعات فلزی با هزینه نسبتا ناچیزی ، تکرار شود.
فرایندهای اسپری فلز نیز برای تکرار هندسه از یک قطعه AM در یک قطعه فلزی مورد استفاده قرار می گیرد .در مورد اسپری فلز ، فقط یک بخش از الگو در قطعه فلزی تکرار می شود. این کار معمولا برای ابزار سازی یاقطعاتی که یک بخش از آن شامل تمام پیچیدگی های هندسی می باشد و بقیه ابزار یا قطعه از لبه های مسطح ساخته شده اند ، استفاده می گردد. با استفاده از اسپری فلز یا فرایندهای رسوب الکترولس ، یک الگوی AM می تواند برای ایجاد یک هسته یا حفره قالب گیری تزریقی که بعدا برای قالب گیری قطعات دیگر استفاده می شود ، تکرار گردد.

ارتقاء ویژگی با استفاده از تکنیک های غیر گرمایی

فرایندهای پودری و اکستروژنی معمولا ساختارهای متخلخلی را ایجاد می کنند. در بعضی موارد ، آن منافذ می توانند تحت نفوذ مواد نیرومند تری مثل سیانو آکریلات ( سوپر چسب SuperGlue ) قرار بگیرند . روش ها و مواد اختصاصی نیز برای افزایش استقامت ، شکل پذیری ، انحراف گرمایی ، مقاومت در برابر اشتعال پذیری ، حفاظت EMI ، یا دیگر ویژگی های قطعات AM با استفاده از نفوذ یا انواع مختلف تقویت های نانو کامپوزیت توسعه یافته اند.
یک عملکرد رایج پس پردازش برای مواد فتوپلیمری خشک کردن است . در طول پردازش ، بسیاری از فتوپلیمر ها به پلیمر سازی کاملی دست پیدا نمی کنند . در نتیجه ، این قطعات در یک دستگاه پسا پخت (post-cure) قرار داده می شوند ، دستگاهی که قطعه را در اشعه UV و تشعشات مرئی غوطه ور می سازد تا سطح و بخش های زیر سطح آن قطعه کاملا خشک شوند. علاوه بر این ، قطعه می تواند در دمای پایین گاز ، شرایط خشک شدن گرمایی را نیز تحمل کند ، که این کار به خشک شدن کامل پلیمر نورپز کمک می کند و در بعضی موارد ویژگی های مکانیکی قطعه را تا حد زیادی ارتقاء می دهد.

ارتقاء ویژگی با استفاده از تکنیک های غیر گرمایی

ارتقاء ویژگی با استفاده از تکنیک گرمایی

بعد از پردازش های AM ، بسیاری از قطعات تحت پردازش گرمایی قرار می گیرند تا ویژگی هایشان ارتقاء یابد . در مورد تکنیک های DED و PBF برای فلزات ، این پردازش گرمایی فقط پردازش حرارتی است که برای ایجاد ریز ساختارهای دلخواه و یا کم کردن فشارهای باقی مانده استفاده می شود . در این موارد ، دستورالعمل های سنتی که برای بهبود پردازش حرارتی خاصی ضمن کم کردن فشار و بهبود شکل پذیری ، برای حفظ ریز ساختارهای بسیار ریز در قطعه AM نیز توسعه یافته اند.
قبل ایجاد تکنیک های DED و PBF که قادر به پردازش مستقیم فلزات و سرامیک ها هستند، با استفاده از AM ، تکنیک های بسیاری برای ایجاد قطعات سبز فلزی و سرامیکی توسعه یافتند . این قطعات سپس برای رسیدن به تراکم قطعات فلزی و سرامیکی کاربردی ، مورد پس پردازش کوره ای قرار می گرفتند . پاشش مواد همبند تنها فرایند AM است که معمولا برای این مقاصد به کار می رود . جهت آماده سازی قطعات سبز برای پردازش کوره ای ، چندین مرحله مقدماتی معمولا انجام می شود.

سخن تکمیلی

استفاده از کانال هی خنک کننده که نمای سطح ( کانال های خنک کننده معمول ) را در قالب تزریقی دنبال می کنند ، افزایش مشخصی در قالبیت تولید ابزار سازی قالب تزریقی را با کاهش زمان خنک کاری و انحراف قطعه نشان می دهد. از این رو ، استفاده مناسب از کانال های خنک کننده معمول ، بسیاری از شرکت ها را قادر به استفاده از ابزار های تولیدی AM جهت افزایش میزان تولیدشان می کند. همچنین در قسمت فروشگاه می‌توانید محصولات اسکنر سه بعدی را نیز مشاهده نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.