انتقال به دستگاه AM و اجرای فایل

فایل STL زمانی توانایی ارسال به صورت مستقیم به دستگاه AM زا دارا ست که ایجاد و اصلاح شده باشد .به صورت مطلوب ، باید این احتمال وجود داشته باشد که دکمه « چاپ» فشار داده و دستگاه مستقیما آن قطعه را بسازد. اما به هرحال همیشه به این صورت نیست و ممکن است قبل از ساخت قطعه ، نیاز به انجام چندین کار وجود داشته باشد.

تاییدیه درستی قطعه مورد نظر اولین گام است . نرم افزار سیستم AM معمولا دارای ابزار تجسمی است که به کاربر امکان بررسی و اجرای قطعه را می دهد. کاربر ممکن است بخواهد دوباره موقعیت یابی نقطه را انجام یا حتی جهت گیری آن را تغییر دهد تا امکان ساخت آن را در یک موقعیت خاص در دستگاه بوجود آورد . رایج است که معمولا در یک زمان بیش از یک قطعه در دستگاه AM ساخته شود. این کار ممکن است تکثیر یک قطعه مشابه (انجام یک کار تکراری) یا اجرای فایل های کاملا متفاوت STL باشد . فایل های STL می توانند به راحتی به صورت خطی درجه بندی شوند. بعضی از کارآیی های ممکن است نیاز داشته باشند که قطعه AM تا حدی بزرگتر یا کوچکتر از قطعه اصلی باشد تا برای فرایند های انقباض یا پوشش در نظر گرفته شوند؛ در نتیجه قبل از ساخت به درجه بندی احتیاج پیدا می کنند.

برخی کارایی ها نیز ممکن است لازم بدانند که قعطعه به شکلی شناسایی گردد، به همین خاطر نرم افزار هایی نیز به این منظور ایجاد شده اند تا متن و مشخصات ساده ای را به اطلاعات فرمت شده STL اضافه کنند. این کار به صورت اضافه کردن ویژگی های برجسته شده سه بعدی ، قابل انجام است . موارد غیر معمول - تر ممکن است به بخش بندی فایل ها ( مثلا قطعاتی که ممکن است خیلی بزرگ باشند) و حتی ایجاد چندین فایل STL نیازمند باشند. قابل ذکر است که تمامی ماشین های AM ، همه کارآیی - هایی که در اینجا به آنها اشاره شد را ندارند ، اما چندین ابزار نرم افزاری قابل اجرای فایل STL برای خرید یا در بعضی موارد برای دانلود رایگان در دسترس هستند تا این عملکرد ها قبل از ارسال فایل به دستگاه انجام دهند. همچنین برای دیدن محصولات ما در حوزه پرینتر سه بعدی می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

مرحله 4 : تنظیم دستگاه

اغلب دستگاه های AM برخوردار از حداقل برخی شاخص های ستاپ هستند که تنها مختص آن دستگاه یا فرایند می باشد . بعضی از دستگاه ها فقط برای کار با تعدادی مواد خاص طراحی شده – اند و به کاربر گزینه های اندکی را برای اصلاح ضخامت لایه و یا دیگر خصوصیات ساخت را می دهند. این نوع دستگاه ها برای تغییر ساخت از قطعه ای به قطعه دیگر نیاز به تغییرات بسیار اندکی در ستاپ قطعه دارند . دستگاه های دیگر برای کار با انواع مواد مختلف طراحی شده اند و ممکن است دارای ویژگی هایی باشند که برای تطبیق با نوع قطعه در حال ساخت ، نیاز به بهینه سازی داشته باشند و امکان ساخت سریعتر یک قطعه ولی با کیفیت خیلی ضعیف تر را می دهند. ماشین ها قابلیت انجام چندین ستاپ را خواهند داشت . وقتی کار پیچیده تر است به جهت تسریع فرایند آماده سازی ماشین و پرهیز از خطاهای احتمالی ، انجام تنظیمات معمول و ذخیره سازی ستاپ های قبلی کاری رایج است.
معمولا ، ساخت قطعه به واسطه یک فرایند ستاپ نادرست دستگاه نیز اتفاق می افتد . ولی کیفیت محصول نهایی غیر قابل قبول خواهد بود.
اکثر ماشین ها باید علاوه بر تنظیم شاخص های نرم افزاری دستگاه ، از نظر فیزیکی آمادگی ساخت را نیز دارا باشند.کاربر باید همه چیز را کنترل نماید تا مطمئن شود که مواد کافی برای شاخت در دستگاه بارگذاری شده است تا کار ساخت را تکمیل نماید . برای دستگاه هایی که از پودر استفاده می کنند ، این پودر معمولا باید بررسی شود، در نتیجه در دستگاه ها به عنوان بخشی از کار ستاپ ، بارگذاری و هموار می گردد. برای فرایندهایی که از صفحه ساخت استفاده می کنند ، این صفحه باید در رابطه با محورهای ماشین وارد شده وتراز شوند. بعضی از کارهای تنظیم دستگاه به عنوان بخشی از شروع کار ساخت ، به صورت خودکار انجام می شوند اما در بیشتر موارد این کار به صورت دستی و توسط یک کاربر آموزش دیده انجام می گردد.

مرحله 4 : تنظیم دستگاه

مرحله 5 : ساخت

گرچه از شیوه های کامپیوتری بسیاری کمک گرفته می شود ، اما مراحل اولیه فرایند AM کارهای نیمه خودکاری هستند که به کنترل ، دخالت ها و تصمیم گیری های دستی قابل توجهی نیازمند است . زمانی که این مراحل کامل شدند ، فرایند به مرحله ساخت کنترل شده کامپیوتری تغییر می کند . این دقیقا همانجایی است که تولید لایه ای که قبلا اشاره شد اتفاق می افتد. تمام دستگاه های AM دارای ترتیب لایه ای مشابهی هستند که شامل سطح ارتفاع یا سری رسوبات قابل تنظیم ، مکانیزم های توزیع و رسوب مواد و شکل گیری لایه های مقطعی می باشد . بعضی از ماشین ها ترکیب رسوب مواد و شکل گیری لایه ها را با یکدیگر به صورت همزمان انجام میدهند در حالیکه در بعضی ماشین ها اینکار به صورت جداگانه انجام می گیرد . تا موقعیکه هیچ خطایی در طول زمان ساخت شناسایی نشده است ، دستگاه های AM فرایند لایه سازی را تا بدانجا که مراحل ساخت کامل شود ، تکرار خواهند کرد.

مرحله6 : حذف ضایعات و پاکسازی

یک خروجی مطلوب از ماشین AM باید به گونه ای باشد که نیاز به دخالت های دست در آن حداقل باشند. در حالیکه گاهی اوقات کار بدین صورت است اما اغلب و نه همیشه ، قطعات قبل از اینکه قبل از اینکه قابل استفاده باشند به میزان شخصی پس پردازش نیاز دارند . در تمامی موارد ، قطعه باید از سطحی که روی آن ساخته شده یا از ضایعات اطراف خود جدا گردد. بعضی از فرایندهای AM به غیر از موادی که برای ساخت خود قطعه به کاربرده می شود از مواد اضافه دیگری هم استفاده می کنند ( ساپورت ثانویه ) . در حالیکه بعضی از فرایند ها به گونه ای توسعه یافته اند که ساپورت ها آن به راحتی جدا می شوند، اما هنوز در این مرحله کارهای زیادی هست که باید با دست انجام شوند. برای جداسازی ساپورت های فلزی از قطعه ، یک ماشین سیستمی EDM، اره نواری و یا تجهیزات فرز کاری لازم است . کاربر برای جدا کردن قطعه باید کمی مهارت داشته باشد ، زیرا اشتباه در کار با قطعه و استفاده از تکنیک های ضعیف می تواند منجر به وارد شدن خساراتی به آن شود.

سخن تکمیلی

قطعات مختلف AM به پاکسازی های متفاوتی نیازمندند. اما فقط کافیست بگوییم که تمام فرایندها در این مرحله به ملزوماتی احتیاج دارند. مرحله پاکسازی ممکن است به عنوان بخش اولیه مرحله پردازش مجدد نیز در نظر گرفته شود. همچنین برای دیدن محصولات ما در حوزه اسکنر سه بعدی می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.