Rapid prototyping | نمونه سازی سریع چیست؟

تکنولوژی بیان شده در این مقاله در واقع به واژه نمونه سازی سریع اشاره دارد . واژه نمونه سازی سریع (RP) در صنایع مختلف جهت توصیف فرایندی برای ایجاد سریع نمونه ای از یک قطعه یا سیستم قبل از انتشار نهایی یا تجاری سازی آن استفاده گردد. به عبارت دیگر ، تاکید بر روی ساخت سریع نمونه اولیه  یا مدل پایه ای از یک قطعه است که مدل های دیگر و حتی محصول نهایی از آن نشات خواهد گرفت .مشاوران مدیریت و مهندسین نرم افزار هردو جهت توصیف فرآیند توسعه کسب وکار و راه حل های نرم افزاری در یک قطعه از واژه نمونه سازی سریع استفاده می نماید 

این کار به مشتری و ذینفعان امکان می دهد تا در طول فرآیند توسعه ، نظرات خود را مورد آزمایش قرار داده و بازخوردی از آن تهیه کنند . در زمینه توسعه محصول ، واژه نمونه سازی سریع به صورت گسترده جهت توصیف تکنولوژی هایی که مستقیما از اطلاعات دیجیتالی ، نمونه های اولیه فیزیکی را ایجاد می کنند به کار می رود .این متن درباره تکنولوژی ها می باشد ، ابتدا در مورد نمونه اولیه گسترش می‌یافت، اما اکنون برای اهداف بیشتری کاربرد دارند.

تولید افزایشی چیست ؟

کلید واژه رسمی برای آن چیزی که قبلا نمونه سازی سریع یا به صورت متداول پرینت سه بعدی با استفاده از پرینتر سه بعدی نامیده می شود ، تولید افزایشی می باشد . واژه نمونه سازی سریع  (RP) در صنایع مختلف جهت توصیف فرایندی برای ایجاد سریع نمونه ای از یک قطعه یا سیستم قبل از انتشار نهایی یا تجاری سازی آن استفاده می گردد . به عبارت دیگر ، تاکید بر روی ساخت سریع نمونه اولیه یا مدل پایه ای از یک قطعه است که مدل های دیگر و حتی محصول نهایی از آن نشات خواهد گرفت.

نمونه سازی سریع چه امکاناتی را به ارمغان می‌آورد؟

واژه نمونه سازی سریع واژه‌ای کاربردی جهت توسعه فرآیند کسب و کار و راه حل های نرم افزاری توسط مشاوران مدیریت و مهندسین نرم افزار می باشد .این کار به مشتری و ذینفعان امکان می دهد تا در طول فرآیند توسعه ، نظرات خود را مورد آزمایش قرار داده و بازخوردی از آن تهیه کنند. در زمینه توسعه محصول ، واژه نمونه سازی سریع به صورت گسترده جهت توصیف تکنولوژی هایی که مستقیما از اطلاعات دیجیتالی ، نمونه های اولیه فیزیکی را ایجاد می کنند به کار می رود . این متن درباره تکنولوژی ها می باشد ، ابتدا در مورد نمونه اولیه  گسترش می یافت اما اکنون برای اهداف بیشتری کاربرد دارند.

اپراتور های فناوری RP دریافتند که این واژه برای این فناوری کافی نیست و به صورت خاص همه کاربرد های آن را توضیح نمی دهد. رشد در کیفیت نتایج بدست آمده از این دستگاه‌ها به این معنا است که ارتباط بسیار نزدیکتری با محصول نهایی وجود دارد .در حقیقت هم اکنون قطعات مختلفی مستقیما در این دستگاه ها تولید می شوند ، در نتیجه این امکان برای ما وجود ندارد که آنها را «نمونه اولیه» بنامیم. همچنین واژه جدیدی باید به کار برود. در حالیکه که این مسئله هنوز تحت مذاکره است اما استاندارد های توافق پذیرفته شده اخیر ASTM ، اکنون از واژه تولید افزایشی استفاده می کنند.

بر این اساس به صورت خلاصه مانند AM  ، اصول اولیه این تکنولوژی این است که یک مدل ، که در ابتدا با استفاده از سیستم طراحی کامپیوتری سه بعدی 1 ایجاد شده ، می تواند مستقیما بدون نیاز به برنامه ریزی فرآیند ساخته شود . گرچه در واقع به سادگی که در ابتدا به نظر می آید نیست ، اما تکنولوژی AM  شخصا فرآیند ایجاد مستقیم اشیاء سه بعدی از اطلاعات  CAD را آسان می‌کند. فرآیند های دیگر تولید به یک تحلیل دقیق و جامع از هندسه  قطعات نیاز دارند تا اشکال را به صورتی که ویژگی های مختلف  آنها قابل ایجاد باشد ، تعیین و مشخص نمایند که از چه ابزار و فرآیندهایی باید استفاده شود و چه تجهیزات اضافی برای تکمیل این بخش مورد نیاز است . در عوض، AM  فقط به بعضی از جزئیات ابعادی اصلی و اندکی شناخت از چگونگی کار دستگاه AM  و وسایلی که در ساخت قطعات استفاده می شوند نیاز دارد .

 

نمونه سازی سریع چه امکاناتی را به ارمغان می‌آورد؟

 

کارکرد AM چگونه است؟

کارکرد AM به گونه ایست که قطعات با اضافه کردن لایه ها ایجاد می شوند ؛هر لایه یک بخش مقطعی نازک از قطعه می باشد  که اطلاعات اصلی آن از  CAD گرفته شده است . مشخصا در دنیای فیزیکی ، هر لایه نسبت به آن قطعه باید ضخامت محدودی را دارا باشد ودر نتیجه قطعه حاصله نمونه تقریبی از اطلاعات اولیه خواهند بود . هرچه هر لایه نازک تر باشد ، قطعه نهایی به این اطلاعات اولیه نزدیکتر و شبیه تر خواهد بود . تمامی دستگاه های تجاری  AM  تاکنون از شیوه لایه ای استفاده می کردند و تفاوت اصلی آنها در موارد مورد استفاده ، چگونگی ایجاد لایه ها و چگونگی محدود سازی لایه ها به یکدیگر می باشد. چنین تفاوت هایی عواملی مانند دقت در قطعه نهایی به همراه ویژگی های مواد و خصوصیات مکانیکی را تعیین خواهند کرد . آنها هم چنین عواملی مانند سرعت در ساخت قطعه ، میزان نیاز به پس پردازش ، اندازه دستگاه AM  مورد استفاده و هزینه کلی دستگاه و فرآیند را نیز تعیین خواهند کرد .

 

کارکرد AM چگونه است؟

 

جمع بندی

در این مقاله به نمونه سازی سریع و کاربرد AM پرداختیم، همچنین در مقالات بعدی به معرفی مفاهیم کلیدی همچون تولید افزایشی و توصیف فرایند تولید AM از طراحی تا کاربرد می پردازیم. هم چنین این بحث تا درک مفهوم AM  در طراحی و تولید و تلاش برای کمک به درک اینکه این کار چگونه کل فرآیند توسعه محصول را تغییر می دهد ، ادامه خواهد یافت . از آنجایی که  AM  به صورت فزاینده ای یک وسیله مهم برای توسعه محصول است ، در مقالات بعدی با بحثی در مورد بعضی از ابزار مربوط به فرآیند توسعه محصول شما را آشنا خواهیم کرد و بیشتر در مرود پرینتر سه بعدی اطلاعات خواهیم داد.

نظرات کاربران


اگر تصویر خوانا نیست اینجا کلیک کنید
همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود.
* نظر هایی كه حاوی توهین است، منتشر نمی شود.
* لطفا از نوشتن نظر های خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.